Autohuolto
12 min lukuaika

Yleisimmät DSG-vikojen korjaukset VAG-autoissa

Volkkarihuolto Team
Yleisimmät DSG-vikojen korjaukset VAG-autoissa

Volkkarihuolto-yrityksemme, joka erikoistuu VAG-ryhmän autojen (Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT jne.) vaihteistojen korjaukseen ja huoltoon, on valmistanut yksityiskohtaisen katsauksen DSG-vaihteistoihin: mitä ne ovat, mitä malleja on olemassa ja mitä tyypillisiä ongelmia niissä esiintyy. DSG (Direct Shift Gearbox) on robotoidun vaihteiston kaksikytkimellä, joka yhdistää automaattisen vaihteiston nopeuden ja manuaalisen tehokkuuden. Pohjimmiltaan se on kaksi rinnakkaista vaihteistoa, jotka vuorotellen kytkevät parilliset ja parittomat vaihteet ilman vääntömomentin katkaisua.


DSG-vaihteistot ovat joko "märkiä" (kytkimet toimivat öljyvannassa) tai "kuivia" (kytkimet ilman vannaa). Märät DSG:t ovat luotettavampia ja pystyvät välittämään suuremman momentin, kun taas kuivat rakenteet ovat yksinkertaisempia ja kompaktimpia, mutta alttiita ylikuumenemiselle ja rajoitettuja tehon suhteen.


Pääasialliset DSG-vaihteistotyypit


VAG-autoissa käytetään useita DSG-sukupolvia. Tässä yleisimmät:


DQ200 (7-vaihteinen kuiva DSG) - asennettu pieniin moottoreihin (yleensä 1.2–1.4 TSI). Tämä on kompakti 7-vaihteinen DSG ilman vannaa (kuiva kytkin) maksimivääntömomentilla noin 250 N·m. Se on kevyempi massaltaan, mutta alttiina ylikuumenemiselle ja kytkimen kulumiselle.

DQ250 (6-vaihteinen märkä DSG) - ensimmäinen massatuotettu 6-vaihteinen DSG öljyyn upotetuilla kytkimillä (kaksi kitkapakettia). Käytetty laajalla VAG-mallistolla (Golf, Jetta, Passat, Octavia, Audi A3, TT jne.). Tämä vaihteisto on suunniteltu noin 350–400 N·m momentille ja kestävämpi ylikuormituksille. DQ381:n lisävä vaihde parantaa taloudellisuutta.

DQ381 (7-vaihteinen märkä DSG) - uusi "7-vaihde" debytoi 2018–2019 (Golf 7.5 R, Arteon, S3, Kodiaq, Ateca jne.). Rakenteeltaan samankaltainen voimakkaamman DQ500:n kanssa, mutta suunniteltu pienemmille momenteille (jopa ~430 N·m).

DQ500 (7-vaihteinen märkä DSG) - "raskain" poikittainen DSG, käytetty voimakkaissa malleissa (Transporter, Tiguan, VW Passat B8, Audi Q3, RS3, TT RS jne.). Suunniteltu noin 600 N·m momentille. Tämä on luotettava "märkä" yksikkö suurille kuormille.

(Lisäksi on olemassa DQ380 - DQ500:n yksinkertaistettu versio Kiinalle (420 N·m), ja pitkittäisille moottoreille - DSG7-tyyppiä DL382 ja DL501, suunniteltu 500–600 N·m momenteille.)


Näin ollen DSG-mallit jaetaan kytkimen tyypin (kuiva/märkä), vaihteiden lukumäärän ja maksimimomentin mukaan: kuiva DQ200 - pienille tehoille, ja DQ250, DQ381, DQ500 - "märällä" kytkimellä voimakkaammille moottoreille.


Tyypilliset DSG-viat malleittain


Jokaisella DSG-muunnoksella on omat "kivut" - tarkastellaan pääasiallisia:


DQ200 (7-vaihde, kuiva) - ongelmallisin DSG. Sen pääkomponentti - mekatroniikkalohko (sähkö-hydraulinen moduuli) - on altis tuhoutumiselle. Alumiininen hydraulilohkon levy halkeilee paineen alla (60–70 bar), mikä johtaa paineen menettämiseen ja "karkeisiin" tai viivästyneisiin vaihtoihin. Aluksi ilmenee harvinaisia tönäisyjä ja nykäisyjä; halkeamien edetessä TCU:n (elektronisen lohkon) adaptaatio menee hätätilaan (palaa "DSG-korjaus", auto voi "jäädä" vaihteelle). Tämän jälkeen seuraa öljypumpun, solenoidien ja kytkimien kulumista - "kytkin" (joka on pohjimmiltaan pari manuaalivaihteiston levyä) alkaa liukua lähtötilanteessa. Havaintojemme mukaan noin 80% DQ200-vioista liittyy juuri mekatroniikan vikaantumisiin. Lisäksi itse "kuiva" kytkinkompletti kuluu nopeasti (vaihdetaan noin 60–100 tuhatta kilometriä, riippuen ajotavasta).

DQ250 (6-vaihde, märkä) - suhteellisen luotettava, mutta ongelmia esiintyy "erityisissä" komponenteissa. Usein anturit ja mekatroniikan solenoidit menee rikki (niiden kotelot ovat alumiinisia, mahdollisia öljyvuotoja, kalibrointivirheitä). Ilmenee värinää tai huminaa kylmässä vaihteistossa, "tömähtelyä" ja tärinää vaihdoissa, nykäisyjä matalilla nopeuksilla. Kytkimen kulumisen vuoksi voi ilmetä liukua lähtötilanteessa ja viivästyksiä vaihteiden vaihdoissa. Öljyn puutteen (vuotojen) vuoksi vaihteisto voi "toimia huonosti" - vaihteet vaihtuvat viivästyneesti tai eivät vaihdu ollenkaan. Tyypilliset virhekoodit - P17BF, P189C viittaavat mekatroniikan akun (paineen hydraulilohkossa) ongelmiin.

DQ381 (7-vaihde, märkä) - uusia ongelmia. Pääheikkous on ylikuumeneminen. Tehdasjärjestelmän jäähdytys ei aina pärjää aggressiivisessa ajossa tai pitkissä ruuhkissa: kytkimet ylikuumenevat (syntyy palaneen öljyn hajua), ilmenee tönäisyjä, "liukuja" ja vaihtovirheitä. VW teki takaisinkutsun apupumpun rakenteen vuoksi: rikkoutunut pumppu voi vaurioittaa hammaspyöriä. Myös DQ500:n tavoin mahdollisia tönäisyjä lähtötilanteessa ja "huminaa" vaihteiden alentamisessa/korottamisessa korkeilla kierroksilla.

DQ500 (7-vaihde, märkä) - vahvin DSG:istä, mutta ei ilman vivahdeita. Siinä havaitaan yleensä vaihteiston "käyttäytymistä" eri tiloissa: liian aikaisia tai myöhäisiä vaihtoja urheilutilassa, karkeita lähtöjä, tärinää ja liukua "S"-tilassa. Usein omistajat huomaavat vieraita hammaspyörävaihteiden ääniä (tarvitaan öljyn vaihto ja adaptaation käynnistys). Toisin kuin DQ200:ssa ja DQ250:ssä, DQ500:ssä ei käytännössä ole vakavia rakenteellisia vikoja (kuten mekatroniikan halkeamia) - se on suunniteltu suurille kuormille ja on yleisesti "luotettava".

Vikojen syyt liittyvät rakenteellisiin ominaisuuksiin ja käyttöön. DQ200:ssa rakenteellisesti haavoittuva on mekatroniikan alumiinilevy; "märissä" DSG:ssä ongelmia aiheuttaa usein kytkimien pitkä liuku ja likainen öljy. Aggressiivinen ajotapa, raskaiden perävaunujen hinaus ja useat matkat voimakkaalla vaihteiston ylikuormituksella (erityisesti lähtötilanteessa kuormalla) nopeuttavat kaikkien komponenttien kulumista. Kylmä käynnistys ja harvinaiset öljynvaihdot pahentavat ongelmaa - vanha öljy jäähdyttää ja puhdistaa mekanismeja huonommin.


Vian oireet


DSG-vikojen ilmeneminen näkyy tyypillisillä merkeillä:


  • Tönäisy ja nykäisy vaihdoissa - erityisen tuntuva kiihdyttäessä tai jarruttaessa. Ensimmäinen merkki mikrohalkeamasta DQ200:n mekatroniikassa sekä kuluneesta kytkimestä - tyypillisiä "hyppimisiä" ja nykäisyjä lähtötilanteessa ja vaihteiden vaihdoissa.

  • Viivästykset tai pudotukset vaihdoissa - vaihteisto "miettii" vaihtoa vaihtaessaan tai jää kokonaan samalle vaihteelle. Joskus DSG menee hätätilaan (ei kytke vaihdetta tai jää yhteen vaihteeseen) - tällöin palaa "Check Engine" tai "DSG Service" -valo. Sähköisen diagnostiikan signaalit (virhekoodit) viittaavat usein öljynpaineen ongelmiin mekatroniikassa.

  • Vieraat äänet ja tärinät - humina, kolina tai vinkuna vaihdoissa, tärinä liikkuessa. Tällaiset ilmenemät syntyvät laakerien, solenoidien tai kytkinten levyjen kulumisesta. Esimerkiksi matalalla öljynpinnalla voi ilmetä metallisia ääniä (kitkainten rikkoutumisen vuoksi) tai synkronisaattoreiden värinää.

  • Palaneen öljyn haju, ylikuumeneminen - erityisen ajankohtaista DQ381:lle. Vaikeissa tapauksissa huomataan palanut haju konepellin alta, ja kylmässä säässä vaihteisto "menee hätätilaan" lämmetessään. Mittaristossa voi syttyä varoitus vaihteiston lämpötilasta.

Mikä tahansa näistä oireista on syy kiireelliseen DSG-diagnostiikkaan: laiminlyönti voi johtaa vakavaan mekatroniikan tai kytkimen korjaukseen.


Korjaus- ja huolto-ohjeet


DSG-vikojen välttämiseksi on tärkeää huoltaa vaihteisto oikein:


  • Säännöllinen öljyn ja suodattimen vaihto - avainasia. Asiantuntijoiden suositusten mukaan DSG-öljy tulee vaihtaa vähintään 40–60 tuhatta kilometriä välein (DQ250/DQ381:lle - noin 40 tuhatta, kuivalle DQ200:lle - 60 tuhatta). VAG-käsikirjoissa on joskus mainittu "koko käyttöiän ajaksi", mutta käytäntö osoittaa: ajoissa tapahtumaton vaihto lyhentää merkittävästi kytkimien ja hydraulilohkon käyttöikää. Jokaisessa suodattimen vaihdossa poistetaan metallihiukkaset kytkimistä ja venttiileistä.

  • Oikeiden nesteiden käyttö - kaada vain VW/Audi-hyöksyntätransmissioöljyä (esim. VW G052182 märille DSG6/7:lle ja VW G052512A2 kuivalle DQ200:lle). Alkuperäinen öljy yhdessä sääntöjen mukaisen vaihdon kanssa suojaa yksikköä kulumiselta. Öljyssä tai suodattimissa ei voi säästää: sopimattomien aineiden käyttö voi johtaa mekatroniikan virheelliseen toimintaan ja jopa vaihteiston jumiin.

  • Jäähdytysjärjestelmän tarkistus - "märille" DSG:ille on tärkeää, että vaihteiston jäähdyttäjä (öljyjäähdytin) ja letkut toimivat kunnolla, erityisesti kuumassa tai hinauksessa. Jäähdyttimessä kertyvät saostumat tai riittämätön öljyn virtaus johtavat kytkimien ylikuumenemiseen.

  • Ajoissa tehtävä korjaus - virheiden tai epäilyjen ilmetessä kannattaa ottaa yhteyttä huoltoon mahdollisimman pian. Korjaustöiden tai komponenttien (esim. kytkinten levyjen, hydraulilohkon) vaihdon jälkeen tulee suorittaa vaihteiston adaptaatio diagnostiikkaskannerilla. Tiedetään, että säännöllinen öljyn ja suodattimen vaihto 40 000 mailin välein (≈64 000 km) mahdollistaa merkittävästi kytkimien ja mekatroniikan venttiilien kulumisen vähentämisen. Yleisesti ottaen DSG:n huolto suositellaan luovutettavaksi ammattilaisille, koska oikealla pesulla ja öljyn täytöllä sekä ohjelmiston säätämisellä voi pidentää vaihteiston elämää pitkiksi kilometreiksi.

Vinkit DSG:n käyttöiän pidentämiseen


Jotta DSG palvelisi mahdollisimman kauan, noudata yksinkertaisia sääntöjä:


  • Varovainen ajotapa - välttä teräviä lähtöjä "pohjaan" ja useita liukuja. Aggressiivinen ajo ja pitkät liukut luovat tarpeetonta kytkimien ylikuumenemista ja nopeuttavat niiden kulumista. Terävät vaihdot ja pitkä ajo "S"-tilassa tarpeettomasti lisäävät kuormitusta kytkimille.

  • Vältä ylikuormituksia - älä ylitä sallittua vetokapasiteettia, älä hinna liian raskaita kuormia (monet DSG:t eivät ole tarkoitettu jatkuvaan hinaukseen yli moottorin tilavuuden mukaan). Tarvittaessa hinauksessa aja varovasti ja "talous"-tilassa.

  • Älä ylikuumennu DSG:tä - ruuhkissa kytketyn ilmastoinnin kanssa yritä laskea moottorin kierroksia, jos tunnet vaihteiston toimivan rajalla. Anna moottorin ja vaihteiston jäähtyä (esim. aja jonkin aikaa vapaalla pyörällä tuulettimella päällä). Seuraa öljyn lämpötilaa "märissä" DSG:ssä.

  • Säännölliset huollot - noudata tiukasti huoltojaksoja paitsi moottoriöljyn myös vaihteistoöljyn osalta. Kuten tutkimuksissa on todettu, ajoissa tapahtumaton öljyn vaihto johtaa kytkimen ja DSG:n hydrauliikan ennenaikaiseen kulumiseen. Muista, että ennaltaehkäisy maksaa paljon vähemmän kuin peruskorjaus!

Noudattamalla näitä suosituksia ja huoltaen DSG:tä ajoissa, omistaja vähentää merkittävästi "odottamattomien" vikojen riskiä. Suoravaihteinen vaihteisto palvelee erinomaisesti oikealla käytöllä ja ajoissa tehdyssä huollossa - "tietokoneosa" saa optimaaliset olosuhteet ja mekaniikka toimii sujuvasti.


Johtopäätös: VAG:n DSG-vaihteistot yhdistävät automaatin mukavuuden ja "mekaniikan" dynamiikan, mutta vaativat huolellista huoltoa. Suosittelemme Volkkarihuoltossa säännöllisesti vaihtamaan DSG:n öljyä/suodatinta ja tarkistamaan kytkimien kunnon. Ensimmäisten vikamerkkien (tönäisy, viivästykset, vieraat äänet) ilmetessä ota yhteyttä huoltoon - tämä mahdollistaa kalliin korjauksen välttämisen. Säännösten noudattaminen ja varovainen käyttö pidentävät merkittävästi DSG:n käyttöikää.

Liittyvät artikkelit

Volkswagen-huolto ja tekninen huolto Suomessa

Volkswagen-huolto ja tekninen huolto Suomessa

Volkswagen on luotettavuutta, laatua ja modernia muotoilua. Mutta jotta autosi ilahduttaa vuosia, on tärkeää suorittaa säännöllistä teknistä huoltoa ja ottaa huomioon Suomen käyttöolosuhteet.

Lue lisää

Meidän työmme

Näytteitä suorittamistamme autohuolloista ja -korjauksista

Suodattimet

Audi Q7 3.0TDi V6 2012 rikkinäisen suuttimen diagnostiikka

Audi Q7 3.0TDi V6 2012 rikkinäisen suuttimen diagnostiikka

Audi Q7 3.0TDi V6Suuttimien diagnostiikka20.01.2025

Vuosimallin 2012 Audi Q7 3.0TDi V6:n rikkinäisen suuttimen diagnostiikka. Asiakas tuli korjaamoomme, kun auto alkoi käyttäytyä epätavallisesti: moottori nyki, teho laski ja esiintyi epätavallisia ääniä. Diagnostiikkamme paljasti seuraavat ongelmat: - Yksi suutin ei toiminut oikein - Moottorin epätasainen käynti - Tehon lasku ja polttoaineen kulutuksen nousu - Mahdolliset vikakoodit moottorinohjausyksikössä Suoritimme seuraavat toimenpiteet: - Tarkka diagnostiikka moottorinohjausyksiköllä - Suuttimien toiminnan testaus - Polttoaineen paineen mittaus - Suuttimien sähköisten signaalien tarkistus - Vianmääritys ja korjausehdotus Diagnostiikan jälkeen asiakas sai selkeän kuvan ongelmasta ja suositukset korjauksesta. Rikkinäinen suutin vaatii vaihtoa, mikä palauttaa moottorin alkuperäisen suorituskyvyn.

Volkswagen Passat 2009 1.4TSi CNG alusta remontti

Volkswagen Passat 2009 1.4TSi CNG alusta remontti

Volkswagen Passat 1.4TSi CNGAlustan remontti15.01.2025

Vuosimallin 2009 Volkswagen Passat 1.4TSi CNG:n alustan perusteellinen remontti. Asiakas tuli korjaamoomme, kun auto alkoi ajaa epätasaisesti ja jousituksesta kuului epänormaalia ääniä. Diagnostiikka osoitti useita ongelmia alustassa: - Kuluneet etujousituksen osat (jouset, iskunvaimentimet, tukitangot) - Vaurioituneet takajousituksen komponentit - Ohjauspyörien kuluminen ja epätasaisuus - Jarrujärjestelmän osien tarkistus ja huolto Suoritimme seuraavat toimenpiteet: - Etujousituksen täydellinen uusinta - Takajousituksen korjaus ja osien vaihto - Ohjauspyörien tasapainotus ja säätö - Jarrujärjestelmän huolto - Alustan geometrian säätö - Koeajo ja testaus Korjauksen jälkeen auto ajaa nyt tasaisesti, jousitus on pehmeä ja ohjattavuus on parantunut huomattavasti. CNG-järjestelmä toimii edelleen moitteettomasti.

Škoda Yeti 1.6 TDI DQ250 kytkimen ja vauhtipyörän vaihto

Škoda Yeti 1.6 TDI DQ250 kytkimen ja vauhtipyörän vaihto

Skoda Yeti 1.6 TDIKytkimen ja vauhtipyörän vaihto10.01.2025

Vuosimallin 2014 Škoda Yeti 1.6 TDI:n DQ250 DSG-vaihteiston kytkimen ja vauhtipyörän täydellinen vaihto. Asiakas tuli korjaamoomme, kun kytkin alkoi luistaa ja vaihteistosta kuului epätavallisia ääniä. Diagnostiikka osoitti kytkimen ja vauhtipyörän olevan kuluneet loppuun. DQ250-vaihteisto on tunnettu näistä ongelmista, joten toimenpiteen tekeminen oli välttämätöntä. Suoritimme seuraavat toimenpiteet: - Vaihteiston irrotus ja avaaminen - Vanhan kytkimen ja vauhtipyörän tarkastus ja poisto - Uuden kaksoiskytkimen asennus - Vauhtipyörän vaihto uuteen - Vaihteisto-öljyn vaihto - Järjestelmän adaptointi ja testaus Korjauksen jälkeen vaihteisto toimii moitteettomasti, vaihteet vaihtuvat pehmeästi ja kaikki epätavalliset äänet ovat poistuneet. Uusi kytkin takaa pitkäaikaisen ja luotettavan toiminnan.

Tiivesteiden ja solenoidien vaihto DQ400 GTe Passat 2022

Tiivesteiden ja solenoidien vaihto DQ400 GTe Passat 2022

Volkswagen Passat GTEVaihteiston korjaus20.03.2025

Volkswagen Passat GTE 2022 -mallin DSG-vaihteiston korjaus, jossa vaihdettiin kaikki tiivesteet ja solenoidit. Asiakas tuli korjaamolle, kun vaihteisto alkoi nykiä ja vaihtaa vaihteita viiveellä. Diagnostiikka osoitti DQ400-vaihteiston hydrauliikkaongelman, jonka aiheuttivat kuluneet solenoidit ja vuotavat tiivesteet. Suoritimme seuraavat toimenpiteet: - Vaihteistoöljyn vaihto ja analyysi - Vaihteiston elektroniikan diagnostiikka - Vaihteiston osittainen purku - Kaikkien solenoidien vaihto uusiin - Tiivesteiden täydellinen uusiminen - Järjestelmän adaptointi ja kalibrointi Korjauksen jälkeen vaihteisto toimii kuin uusi, vaihteet vaihtuvat täsmällisesti ja pehmeästi.

Volkswagen Passat 1.4 GTE mekatroniikan korjaus

Volkswagen Passat 1.4 GTE mekatroniikan korjaus

Volkswagen Passat 1.4 GTEMekatroniikan korjaus15.05.2025

Vuosimallin 2023 Volkswagen Passat 1.4 GTE:n mekatroniikkayksikön täydellinen korjaus. Asiakas tuli korjaamoomme, kun auto ei vaihtanut vaihteita oikein, ja vaihteisto siirtyi virhetilaan. Diagnostiikka osoitti mekatroniikkayksikön olevan viallinen. Suoritimme seuraavat toimenpiteet: - Vaihteiston irrotus ja avaaminen - Mekatroniikkayksikön irrotus ja täydellinen kunnostus - Elektroniikan päivitys ja uudelleenohjelmointi - Vaihteiston kokoaminen ja asennus - Järjestelmän täydellinen testaus ja adaptointi Korjauksen jälkeen vaihteisto toimii moitteettomasti, vaihteet vaihtuvat sujuvasti ja virheilmoitukset ovat poistuneet. Hybridijärjestelmä toimii nyt optimaalisesti yhdessä vaihteiston kanssa.

Audi A5 2.0TFSi jakopään ketjun vaihto

Audi A5 2.0TFSi jakopään ketjun vaihto

Audi A5 2.0TFSiJakopään korjaus28.04.2025

Asiakas toi huoltoomme Audi A5 2.0TFSi -mallin, josta kuului epänormaalia ääntä moottorin etuosasta. Diagnostiikkamme paljasti venyneen jakopään ketjun, mikä on yleinen ongelma tässä moottorityypissä. Venynyt jakopään ketju voi johtaa vakaviin moottorivaurioihin, joten välitön toiminta oli tarpeen. Suoritimme jakopään ketjun ja ohjainten täydellisen vaihdon. Prosessi vaati moottorin etuosan osittaista purkamista, ketjun ja kaikkien siihen liittyvien komponenttien tarkastusta sekä vaurioituneiden osien vaihtoa. Työn jälkeen moottori toimii nyt täydellisesti ilman ylimääräisiä ääniä. Oikea-aikainen huolto säästi asiakkaan potentiaalisesti kalliilta moottoriremontilta tulevaisuudessa.

Huoltoprosessi

Miten Volkkarihuolto palvelee Audi, Volkswagen, Skoda, Seat ja Cupra autojen omistajia

Varauksen tekeminen

Varaa aika , puhelimitse tai sähköpostitse. Kerro autosi tiedot ja huoltotarpeesi.

Auton vastaanotto

Saapuessasi asiantuntijamme ottaa autosi vastaan, käy läpi huoltotoimenpiteet ja tekee alustavan tarkastuksen.

Diagnostiikka

Käytämme Audin omia diagnostiikkalaitteita ja tarkastamme autosi perusteellisesti tunnistaaksemme mahdolliset ongelmat.

Huoltosuunnitelma

Jos löydämme odottamattomia ongelmia, otamme sinuun yhteyttä ja ehdotamme korjaussuunnitelmaa kustannusarvioineen ennen töiden aloittamista.

Huoltotyöt

Ammattilaistiimimme suorittaa kaikki tarvittavat huoltotoimenpiteet käyttäen alkuperäisiä tai OEM-hyväksyttyjä osia.

Laadunvarmistus

Kokenut teknikko tarkastaa kaikki tehdyt työt ja varmistaa, että autosi toimii moitteettomasti.

Auton luovutus

Ilmoitamme sinulle, kun autosi on valmis noudettavaksi. Käymme läpi kaikki tehdyt työt ja vastaamme kysymyksiisi.

Сначала примите согласие на cookies